‘2022 was een rollercoaster’

“Een rollercoaster”, zo omschrijft Martijn de Boer van CDDN het afgelopen jaar. “Soms kan ik niet geloven dat de markt voor online kansspelen pas net een jaar is opengesteld. Als je ziet wat we allemaal hebben neergezet, lijkt het wel vijf jaar.” De Boer blikt terug.

In april 2021 trad de wet kansspelen op afstand (KOA) in werking en pas sinds 1 oktober van dat jaar zijn online kansspelen in Nederland toegestaan. Sindsdien is er veel gebeurd op de burelen van CDDN in Nieuw-Vennep.

“We zijn best aardig uit de startblokken geschoten”, blikt De Boer terug. “We konden direct een paar mooie namen aan ons portfolio toevoegen zoals BetCity en Bingoal. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het in het begin ook nog veel aftasten was. De markt was nieuw en niemand wist precies wat ons te wachten stond en waar nu precies behoefte aan was.”

De Boer was op 23 februari 2022 te gast in het Gaming in Holland Webinar ‘Essential services in a regulated market’. Hij vertelde onder andere over hoe CDDN meer dan 60% van de online casino’s die op de Nederlandse markt actief zijn helpt met het onboarden en controleren van hun spelers. Martijn ging ook in op de reden waarom veel online spelers al tijdens het onboarden afhaken. “Een belangrijke reden is dat in Nederland om het BSN gevraagd wordt. Dat wordt door spelers gezien als risico.”

Rond die tijd komt de online kansspelmarkt negatief in het nieuws vanwege berichten dat het voor minderjarigen mogelijk zou zijn om te gokken. In geen van die gevallen ging het om bedrijven die gebruik maken van de diensten van CDDN. Ofwel, VerifyMe deed zijn werk.

Sinds maart 2022 biedt CDDN ook ongoing monitoring aan. Online casino’s kunnen daarmee zonder enige extra inspanning in de gaten houden of bij hen geregistreerde spelers nog steeds aan de strenge wet- en regelgeving voldoen. De eerste online casino’s die op de Nederlandse markt actief zijn, zijn ondertussen aangesloten op het ongoing monitoring-systeem van CDDN.

Vlak daarop werd een nieuwe innovatie gelanceerd waardoor identificatie van officiële documenten via een OCR scan – met een smartphone –  in 97 procent van de gevallen in één keer lukt. Mocht het onverhoopt toch misgaan en de ID Document Controle foutieve gegevens opleveren, dan is dat sinds  kort gemakkelijk aan te passen. Daardoor hoeven klanten tijdens het onboarden hun document niet opnieuw te scannen, wat veel frustratie scheelt. Bovendien worden hierdoor gemakkelijk en snel alle gegevens uitgelezen die nodig zijn om te voldoen aan de wetgeving én kunnen klanten razendsnel onboarden. Klanten haken hierdoor minder snel af tijdens de online registratieprocedure.

Samen met een groeiend aantal online casino’s en sinds halverwege 2022 ook steeds meer overkoepelende iGaming-platforms wist CDDN de eerste versie van VerifyMe flink te optimaliseren. “Wat ook geholpen heeft is onze deelname aan de vakbeurs Gaming in Holland in juni”, stelt De Boer. “Maar ik merk ook dat onze naam rondgaat in de branche. Zowel de bedrijven zelf als een aantal juridische partijen beveelt ons aan.”

Wat daarbij ook meespeelt is dat het onboarden via VerifyMe steeds sneller en soepeler gaat. Na de laatste update in Q3 zelfs binnen twee minuten. “Maar ook de controles op insolventie en verhuizingen werden een steeds populairder product. Daar maakt een groeiend aantal bedrijven nu gebruik van. En we verbeteren de service nog iedere keer.”

Tegen het einde van 2022 zag De Boer ook een aantal online casino’s terug die in eerste instantie nog geen gebruik maakten van de diensten van CDDN. “Die zien dat we het bij het merendeel van de markt heel goed voor elkaar hebben en treden nu op hun eerdere schreden terug. Dat geeft een goed gevoel voor 2023”, vervolgt De Boer. “Ik verwacht toch wel een verdubbeling van het aantal casino’s dat met onze systemen werken.”