Bingoal tekent als eerste kansspelaanbieder contract met GameID

Bingoal tekende als eerste online kansspelaanbieder een contract met GameID. GameID is een oplossing van het Nederlandse databedrijf CDDN waarmee spelers nog maar op één plek hoeven in te loggen en daarna direct bij meerdere online casino’s kunnen spelen. Onboarding gaat op die manier razendsnel en kansspelaanbieders voldoen meteen aan alle geldende wet- en regelgeving.

Met GameID kunnen online spelers zich sneller, veiliger en eenvoudiger registreren bij meerdere kansspelaanbieders. Ze kunnen bovendien zelf standaard speellimieten instellen. Ook voor aanbieders van online kansspelen heeft GameID veel voordelen. Het is in de eerste plaats een slim ecosysteem voor het razendsnel online onboarden en monitoren van spelers. Via een dashboard ontvangen online casino’s uitgebreide managementinformatie en kunnen ze snel en direct communiceren met spelers. GameID zorgt er daarnaast voor dat de bedrijven volledig voldoen aan de Nederlandse wetgeving en zorgplicht.

Meerwaarde

“GameID heeft voor ons een grote meerwaarde ten opzichte van de traditionele manier van inloggen”, stelt Quentin Impens, marketeer bij het Belgische Bingoal, één van de eerste online kansspelaanbieders met een Nederlandse licentie en tevens het eerste casino dat GameID gaat implementeren. “Het is revolutionair voor onze markt, zeker als ook andere aanbieders de voordelen ervan inzien.”

Impens doelt daarbij op het feit dat een speler met een GameID-account in principe bij meerdere aanbieders kan inloggen zonder dat hij al zijn gegevens nog een keer moet invoeren. Impens: “Dat verkleint de kans dat spelers tijdens het registratieproces afhaken omdat het te lang duurt. Daarin zit voor ons een enorm voordeel.”

Impens vertelt hoe de online kansspelmarkt in Nederland in de afgelopen twee jaar steeds strenger is geworden. “Vooral op het gebied van reclame en marketing mag er steeds minder. Dat vergt aanpassing en we moeten goed op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen. Met onze partners – waaronder CDDN – zorgen we er continu voor dat we aan de laatste wetgeving voldoen.”

Registratie en verificatie

CDDN (Communicatie Data Diensten Nederland) verzorgt voor de overgrote meerderheid van de online kansspelbedrijven al sinds het openstellen van de online gokmarkt de online identificatie, registratie en verificatie van spelers. In de afgelopen twee jaar bouwde het een enorme hoeveelheid aan kennis op over de steeds strenger wordende wet- en regelgeving en de manier waarop online kansspelbedrijven met de informatie over hun klanten moeten omgaan. CDDN-directeur Peter van Kooten: “Al snel zagen we dat alle aanbieders, maar ook de spelers, tegen dezelfde zaken aanliepen: registratie en controle van alle gegevens is tijdrovend en aan heel veel regels gebonden. Wij vonden dat dit slimmer, veiliger en sneller moest kunnen. Waarbij we nog steeds netjes aan alle regels rondom privacy voldoen.”

Het resultaat is GameID: één plek waar alle gegevens van online spelers worden ingevoerd en waarmee spelers bij meerdere online casino’s kunnen inloggen. Vergelijk het met DigiD of het Belgische ‘Itsme’. “Zowel de eerste registratie als de controle van alle gegevens, zoals leeftijd, bankrekening, adresgegevens, insolventie, registratie in het Cruks-register en ingestelde speellimieten gaan razendsnel”, vertelt Impens. “Dat was ook al zo met VerifyMe van CDDN, het eerdere Electronic Know your customer-systeem van CDDN, maar GameID is nog geavanceerder. De meerwaarde voor onze spelers zit hem in het feit dat ze zich nog maar op één plek hoeven te registreren. En wij als operator weten supersnel met wie we te maken hebben.”

Impens ziet GameID als gamechanger voor de markt. “Het wordt voor zowel spelers als casino’s makkelijker en veiliger.”