‘CDDN biedt oplossing voor acceptgiro-probleem’

Volgend jaar verdwijnt de acceptgiro voorgoed. En hoewel goede doelen al een paar jaar experimenteren met andere manieren van betalen – bijvoorbeeld middels een QR-code of betaallink – maakt een meerderheid van hun donateurs daar nog geen gebruik van. Vooral oudere mensen, in de regel goed voor de gulste donaties, hechten nog enorm aan betalen met pen en papier. CDDN bedacht daarom Paypen – eenvoudig betalen met je pen.

Het is een bekend probleem voor goede doelen en fondsenwervers: jarenlang stuurden ze donateurs een acceptgiro waarmee die een bedrag konden overmaken. De aankondiging om in 2023 helemaal te stoppen met deze manier van geld overmaken zorgde dan ook voor onrust. Want de gulste donateurs, in de regel mensen op leeftijd, blijken wars van moderne technologie als QR-codes en betaallinkjes. Ze denken dat die onveilig zijn of beschikken niet over een smartphone. En dus droogt vanaf volgend jaar een belangrijke inkomstenbron voor goede doelen op, zo is de niet geheel onterechte angst.

CDDN (Communicatie Data Diensten Nederland), specialist in data en dataprocessen bedacht een oplossing: Paypen – eenvoudig betalen met je pen. CDDN-oprichter en algemeen directeur Peter van Kooten legt uit hoe het werkt. “Een goed doel levert ons hun klantenbestand aan en wij voorzien iedere klant van een eigen QR-code. Het goede doel stuurt vervolgens een eenmalige machtigingskaart – gewoon een ouderwetse papieren kaart – naar hun donateurs. Op die kaart is de QR-code meegedrukt. Zo’n donateur, laten we haar mevrouw Van Zanten noemen, vult op die – met haar naam en adres voorbedrukte – machtigingskaart alleen nog haar rekeningnummer, het te doneren bedrag en haar handtekening in en stuurt de kaart met de post naar een antwoordnummer. Voor mevrouw Van Zanten blijft in feite alles dus bij het oude.”

De machtigingskaart belandt vervolgens bij PostNL alwaar er van iedere kaart een digitale foto wordt gemaakt, zo heeft CDDN met het postbedrijf afgesproken. Het digitale PNG-bestand wordt vervolgens terug gestuurd waar een data entry specialist van het bedrijf uit Nieuw-Vennep de extra gegevens het bankrekeningnummer invoert in de database. Tegelijkertijd wordt gecontroleerd of het ingevulde bankrekeningnummer inderdaad toebehoort aan mevrouw Van Zanten en of alle adres gegevens nog kloppen. Is dat het geval dan gaan alle gegevens naar het goede doel en kunnen die eenmalig het gedoneerde bedrag van mevrouw Van Zantens rekening afschrijven.

“In feite nemen we de acceptgiro-verwerking op een iets andere manier over”, zegt Van Kooten. Om daar lachend aan toe te voegen: “We voegen eigenlijk een hele ouderwetse service toe aan de innovatieve, digitale en tech-oplossingen die we voor andere branches bedenken. En ja, het klopt dat Paypen geen dienst is die over tientallen jaren nog zal bestaan. Uiteindelijk zal de QR-code of betaallink echt wel ingeburgerd raken. Maar de eerste paar jaar verwachten we nog miljoenen papieren machtigingskaarten te gaan verwerken.”

Dankzij CDDN kan mevrouw Van Zanten voorlopig nog gewoon geld met pen en papier blijven overmaken. En hoeven goede doelen en fondsenwervers niet te vrezen voor een verlies aan inkomstenbronnen. 

Over CDDN

CDDN (Communicatie Data Diensten Nederland) heeft meer dan 15 jaar ervaring met klantdata en dataprocessen. Het biedt voor organisaties in uiteenlopende bedrijfstakken – waaronder financiële dienstverlening, retail, telecom, utiliteit, media, verzekeringen, automotive, vrijetijdsbesteding, online kansspelen, e-commerce, productie, vastgoed en overheid –  verschillende online ‘Know Your Customer’ (KYC)-services. Waaronder ook het veilige beheer en het up-to-date houden van klantdata, waarbij standaard aan alle privacyregels wordt voldaan. Bedrijven doen op die manier moeiteloos aan hun zorgplicht. Doel is data eerlijk, transparant én volgens de Europese regelgeving beschikbaar maken, met respect naar de consument.

Meer weten? Stuur een mail naar Tjalling Kuitert.