Meer dan de helft van online kansspelbedrijven werkt met eKYC-services van CDDN

In april 2021 trad de wet Kansspelen op afstand (KOA) in werking en vanaf 1 oktober dit jaar zijn online kansspelen toegestaan. Sindsdien zijn er 11 online kansspelbedrijven toegelaten tot de Nederlandse markt. Meer dan de helft van hen maakt ondertussen gebruik van de eKYC-services van CDDN. “Zonder de oplossingen van CDDN hadden wij nooit zo snel van start kunnen gaan.”

Afgelopen oktober was niet bepaald de rustigste maand voor Alexander van den Hurk, Head of Casino & Integrations bij BetCity, één van toen nog 10 bedrijven die op 1 oktober een licentie hebben bemachtigd om online kansspelen te mogen aanbieden in Nederland. “Niet alleen was de animo voor online kansspelen een stuk groter dan verwacht, alles is ook volstrekt nieuw. Niet alleen voor ons, maar ook voor andere aanbieders. Dan is het heel prettig als je kunt vertrouwen op een partij als CDDN en weet dat ook zij continu blijven meedenken.”

Strenge wetten
Om toegelaten te worden op de Nederlandse online kansspelmarkt moeten bedrijven aan veel voorwaarden voldoen. Om misbruik, witwassen, fraude en gokverslaving tegen te gaan gelden er strenge wetten. Naast de eerdergenoemde wet Kansspelen op afstand (KOA) zijn ook de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft), de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en allerlei belastingwetten van toepassing. En dat betekent dat de online kansspelbedrijven een flink aantal controles moeten uitvoeren voordat een klant een account kan en mag aanmaken om online een potje poker of roulette te spelen of een weddenschap op een voetbalwedstrijd af kan sluiten.

“CDDN heeft een heel palet aan mogelijkheden om op een geautomatiseerde manier de voor ons essentiële controles uit te kunnen voeren”, zegt Van den Hurk. “Bovendien is het een betrouwbare Nederlandse partij die weet hoe wet- en regelgeving in Nederland in elkaar zit. Ik ken verder weinig anderen die kunnen wat CDDN kan.”

BetCity, maar ook de andere 10 vergunninghouders, zijn verplicht om te controleren of hun klanten zijn wie ze zeggen dat ze zijn, of ze wonen waar ze zeggen dat ze wonen, of de opgegeven bankrekening daadwerkelijk van de klant is en of een klant niet vermeld wordt in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks).

Voor die controles maakt BetCity onder andere gebruik van de electronic Know your customer-producten (eKYC) van CDDN. Van den Hurk: “We checken via de CDDN-database of iemands adres klopt met het zelf opgegeven adres. Lukt dat niet dan volgt een controle met iDIN, ook weer via CDDN.  De controle van identiteitsbewijzen doen we nu nog zelf, net als de check in het Cruks-register. Al sluit ik niet uit dat we daar in de toekomst ook voor bij CDDN aankloppen.”

Versie 1
Want Van den Hurk ziet de huidige manier van werken, slechts anderhalve maand nadat het überhaupt mogelijk werd om online te gokken, als versie 1. “Wanneer je me over een half jaar spreekt weet ik zeker dat er alweer heel veel is veranderd, zowel bij ons als bij de andere vergunninghouders. Ik weet ondertussen dat het automatiseren van processen bij CDDN in hun DNA zit. En ik verwacht dat we daar nog wel meer gebruik van gaan maken.”

Want hoe meer inlogprocedures en -controles  geautomatiseerd kunnen worden hoe prettiger het voor de kansspelbedrijven is. En voor hun klanten “Het is toch fijn dat je binnen een paar minuten weet of je kunt spelen? In plaats van dat je al je gegevens invoert en dan een scherm te zien krijgt waarop staat ‘U hoort nog van ons’.  Dat is in de eerste weken na 1 oktober bij meerdere aanbieders gebeurd. Zonder de oplossingen van CDDN hadden wij nooit zo snel van start kunnen gaan.”