‘Om de juiste conversie te kunnen halen is nog meer werk nodig’

Björn Fuchs is Chief Digital Officer van Fair Play Casino’s moederbedrijf Janshen-Hahnraths Group. Onder zijn verantwoordelijkheid werd besloten tot een innige samenwerking met CDDN om de “aanmeldflow” voor online spelers bij Fair Play te optimaliseren. Dat was overigens geen vanzelfsprekendheid, want Fuchs houdt die werkzaamheden net zo lief binnenshuis. Toch is hij tevreden met de samenwerking. “Al wordt het ook tijd voor wat puntjes op de i.”

Fuchs heeft een lange track record in digitale innovatie. Voordat hij in 2020 bij Janshen-Hahnraths aan de slag ging om het casinobedrijf de markt van online kansspelen te laten betreden werkte Fuchs bijna 20 jaar voor mediabedrijf RTL waar hij zowel de opkomst van internet als van mobiele telefonie van dichtbij meemaakte en in het businessmodel van RTL integreerde. “Mijn belangrijkste opdracht bij mijn aantreden bij Fair Play en Janshen-Hahnraths was het verkrijgen van een vergunning voor de Nederlandse online markt zodra die in 2021 zou openen. We hadden al wat voorzichtige ervaring opgedaan in het buitenland, maar niet in deze orde van grote.” 

Vanaf de eerste dag dat Fair Play Casino’s online live ging – op 8 oktober 2021 – werkte Fuchs naar eigen zeggen in een pressure cooker. “Dankzij onze ervaring in het buitenland hadden we zelf al een aardig registratiesysteem voor online spelers. Maar de Nederlandse wet is behoorlijk veeleisender, laat ik het zo maar uitleggen. Niet voor niets zijn er – dik anderhalf jaar na het openen van de online markt – nog steeds maar 20 bedrijven die een vergunning hebben bemachtigd. Ik schat dat tweederde van de aanvragers niet aan de eisen kan voldoen of gedurende de procedure afhaakt omdat ze het te lastig vinden.” 

Technische uitdagingen

Ondanks het feit dat Fuchs Martijn de Boer, oprichter en directeur van CDDN, in die roerige tijd al enkele keren tegen het lijf was gelopen – onder andere tijdens de vakbeurs Gaming in Holland – en op de hoogte was van het feit dat CDDN met VerifyMe het onboardingproces bij een groeiend aantal online casino’s in goede banen leidde, duurde het tot eind 2022 voordat ook Fair Play Casino’s met CDDN ging samenwerken. “Het plan om onze aanmeldprocedure te optimaliseren hadden we al langer. De combinatie van andere technische uitdagingen en prioriteiten, maar ook het gebrek aan ter zake kundig personeel dicteert dan uiteindelijk dat we vorig jaar voor een externe oplossing hebben gekozen. Sinds december hebben we de handen met CDDN ineengeslagen.” 

Wat Fuchs hielp bij de beslissing om voor VerifyMe te kiezen was dat een andere operator, die op hetzelfde online gamingplatform Finnplay actief is, kort daarvoor ook voor de CDDN-oplossing had gekozen. “Toen vielen alle puzzelstukjes op hun plek en hebben we het allemaal best snel kunnen integreren”, legt Fuchs uit. 

Puntjes

“Hoewel de claim ‘plug & play’ wat mij betreft de lading niet helemaal dekt. Maar dat doet die claim natuurlijk zelden. De basis staat echter en dat werkt hartstikke goed. Waar we tegenaan liepen was dat toen we wilden customizen de zaken iets rigider waren dan we hoopten. Om de conversie te halen die we nastreefden was meer werk nodig.” 

Terugkijkend is Fuchs tevreden over de samenwerking. “Een aantal integraties die we hebben ingevoerd hebben nog geen gevolgen op het platform van Finnplay. Dat blijkt lastig te realiseren. Ik heb overigens goede hoop dat het gaat lukken hoor. De ‘I’ die staat, nu nog de puntjes erop.” 

Met VerifyMe bedient CDDN ondertussen meer dan de helft van de online casino’s die op de Nederlandse markt actief zijn.  Ziet Fuchs dat niet als een risico? Dat alle kennis teveel bij één partij komt te liggen? “Nee, helemaal niet”, antwoordt hij. “Zaken doe je op basis van vertrouwen en daarbij ga je uit van integriteit. Nog veel belangrijker is dat je dingen kunt delen voordat je kunt vermenigvuldigen. In de mediawereld heb ik me vaak geërgerd aan de bijna spastische manier van opereren tussen concurrenten. Dat heeft ertoe geleid dat iedereen altijd met elkaar aan het vechten was terwijl andere spelers bijna ongezien de markt betraden. Dat moeten we in deze markt zien te voorkomen.”