‘Klantendatabase up to date houden levert geld op’

Artikel 6 van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) bepaalt dat bedrijven verplicht zijn om hun klantendatabase op orde te hebben en te houden. Vooral dat laatste is lastig. Mensen verhuizen immers of gaan dood. En er zijn allerlei andere redenen waarom informatie verandert. Het up-to-date houden van een klantendatabase kan daarom veel geld opleveren. CDDN levert handige tools, zoals ongoing monitoring.

“Door middel van ongoing monitoring krijgen bedrijven automatisch een signaal op het moment dat de status van een klant op een bepaald adres wijzigt”, legt Martijn de Boer van CDDN uit. “Vervolgens wordt dat automatisch aangepast in hun eigen database. Met ongoing monitoring houdt CDDN de gegevensregistratie van klanten in bijvoorbeeld de online kansspelmarkt continu up-to-date. Bestaande data wordt regelmatig gevalideerd op ‘PEP’, ‘verhuisd’, ‘insolvent’ en ‘overleden’. CDDN checkt regelmatig en volautomatisch of er gegevens van consumenten gewijzigd zijn. CDDN is in veel gevallen ook in staat om – binnen de geldende privacy wet- en regelgeving – zaken als gezinssamenstelling, woonomgeving, soort woning, energielabel, bouwjaar of WOZ-waarde te controleren op het moment dat een consument online een verzekering afsluit.

Hiermee zorgt CDDN ervoor dat ieder klantenbestand compleet en actueel blijft. Online monitoring is geïmplementeerd in zowel VerifyMe als in InsureMe en GameID.

“Alle aanbieders van online diensten en services moeten precies weten of een klant ook echt is wie hij zegt dat hij is”, stelt de Boer. “CDDN heeft een heel palet aan mogelijkheden om op een geautomatiseerde manier essentiële controles uit te kunnen voeren. Bovendien zijn we een betrouwbare Nederlandse partij die weet hoe wet- en regelgeving in Nederland in elkaar zit.”

In diverse openbare bronnen worden de gegevens van faillissementen, surseances van betaling en schuldsaneringen natuurlijke personen uit de lokale registers van verschillende rechtbanken bijgehouden. Zo kunnen CDDN-klanten opzoeken of het bedrijf waarmee ze zaken willen doen failliet is, of dat een klant is toegelaten tot de wettelijke schuldsanering. Dankzij de insolventie en curatele check van CDDN is het raadplegen van deze bronnen kinderlijk eenvoudig.

De real-time controle op insolventie gaat volledig automatisch en is als aparte module te implementeren. De controle is ook als aanvulling beschikbaar op het Know Your Customer (eKYC) pakket voor een optimale online identificatie van een klant. Daarnaast maakt de check onderdeel uit van CDDN’s Consumenten Basis Administratie voor een continue validatie van klantdata. CBA-community members krijgen direct een melding wanneer er een verandering plaatsvindt binnen de klantgegevens. Dat kan ook gaan om een adresverandering of bijvoorbeeld een ‘overleden-melding’.