2023 in vogelvlucht

Een jaar geleden sprak Martijn de Boer van CDDN over een “rollercoaster” toen hem werd gevraagd naar hoe 2022 was verlopen. Zo mogelijk bracht het afgelopen jaar nog meer reuring. Met als hoogtepunt van de rit de lancering van het nieuwe VerifyMe, de oplossing waarmee het kansspel avontuur voor CDDN in 2021 begon. Een korte terugblik op 2023.

Dik een jaar na de invoering van de Wet Kansspelen op Afstand lukt het CDDN om het onboarden via VerifyMe binnen twee minuten voor elkaar te krijgen. Begin 2023 worden ook de controles op insolventie en verhuizingen een steeds populairder product waarvoor kansspelaanbieders CDDN wisten te vinden.

Begin dit jaar zag De Boer ook een aantal online casino’s terug die in eerste instantie nog geen gebruik maakten van de diensten van CDDN. “Die zagen dat we het bij het merendeel van de markt heel goed voor elkaar hebben en treden nu op hun eerdere schreden terug. Dat gaf een goed gevoel.”

De Boer durfde begin 2023 wel te voorspellen dat het aantal online casino’s dat een product van CDDN zou afnemen zou gaan verdubbelen. “En die voorspelling is uitgekomen”, blikt hij tevreden  terug. Samen met steeds meer overkoepelende iGaming-platforms wist CDDN de eerdere versies van VerifyMe in 2023 flink te optimaliseren tot de lancering van het nieuwe VerifyMe in december.

Centraal inloggen

In eerste instantie zette CDDN in 2023 – samen met enkele casino’s van het eerste uur – vol in op de ontwikkeling van GameID, een oplossing waarmee spelers nog maar op één plek hoefden in te loggen en daarna direct bij meerdere online casino’s kunnen spelen. Hoewel De Boer en zijn collega’s nog steeds achter het idee staan, bleek het voor veel kansspelaanbieders een paar stappen te ver. Ze waren bang dat hun klanten te makkelijk naar concurrerende platforms zouden overstappen. “En dus hebben we alles behalve het centrale inloggedeelte gemigreerd naar de nieuwste versie van VerifyMe”, legt De Boer uit. “Daardoor is een volledig nieuw modulair ecosysteem ontstaan voor het veilig verifiëren, registreren en monitoren van spelers.  Echt wel een hoogtepunt van het jaar hoor!”

Dat jaar bracht daarnaast ook lovende kritieken uit de juridische hoek. Kansspeladvocaten lieten weten dat hoewel de Kansspelautoriteit steeds strenger optreedt, aanbieders die met CDDN werken minder te vrezen  hebben. “Om die reden verwijzen wij af en toe klanten naar CDDN. CDDN is al sinds de opening van de markt operationeel, en zij kent de geldende wet- en regelgeving. CDDN heeft aangetoond haar diensten doorlopend conform deze regelgeving aan te kunnen bieden, zodat kansspelaanbieders de mogelijkheid krijgen om in deze moeilijke markt te opereren. Ze beschikken zogezegd over een bewezen trackrecord”, liet advocaat Guy Billet van Vissers Legal weten.

Eerder in 2023 sprak ook Björn Fuchs, Chief Digital Officer van Fair Play Casino’s moederbedrijf Janshen-Hahnraths Group, al lovende woorden over CDDN. Vooral het feit dat CDDN de markt ondertussen als zijn broekzak kent biedt volgens Fuchs veel voordelen.

Halverwege het jaar trok de Nederlandse wetgever inderdaad de teugels strakker aan. Ongerichte reclame werd verboden. CDDN liet echter overtuigend zien dat dit niet tot minder spelers of inkomsten hoeft te leiden. Veel was immers nog wel toegestaan.

Er was meer

In al het online gaming-geweld zouden we bijna vergeten dat CDDN op nog veel meer markten actief is. Zo werd in 2023 een oplossing gelanceerd waarmee veel goede doelen het verlies door het verdwijnen van de acceptgiro wisten te beperken: Paypen, eenvoudig betalen met met je pen. Bovendien werd de ongoing monitoring oplossing die in VerifyMe werd geïntegreerd ook uitgerold naar de verzekeringsmarkt en de mobiele telefonie. En het door CDDN zelf ontwikkelde NATEGIS werd op meerdere fronten verbeterd.

De Boer: “We hadden dat allemaal nooit voor elkaar gekregen zonder onze klanten en partners. Mede dankzij hun input, vertrouwen, briljante ideeën en geduld konden wij bedenken, maken, leveren en doorontwikkelen. Dat belooft veel voor 2024.”